SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under november 2014

Av Marie - 17 november 2014 16:27

I lördags var vi på kattutställning i Iggesund, båda tjejerna skötte sig exemplariskt och Dunya tog sitt första CAC vilket kändes jätteroligt!   Inte fullt lika rolig blev Bellissimas bedömning, då domaren trodde jag hällt en hel puderburk (!!!) i hennes päls. Förvånande både för mig och ni som känner mig!   Vi fick ändå en rättvis bedömning av domaren som poängterade att hon hade rätt att diskvalificera mig, och oavsett hur fin katten är i typen osv. så är det en skönhetstävling och det är dagsformen som gäller så vi får vara glada för EX 2 som Bellissima fick. Håller för övrigt med domaren till 100% jag tycker verkligen inte om när man som utställare vräker i kemikalier i katternas pälsar!! Jag brukar inte ens bada mina sibbar inför varje utställning eftersom jag anser att en naturras som denna ska ha en vatten/smutsavstötande päls som inte ska behöva badas för att vara fräsch.
 

Bellissima hade tillbringade nästan hela dagen i toalådan som innehöll Tigerino Crystals Lavendel.  När jag ställer henne på domarbordet får jag fråga om jag använt puder, och svarar ärligt att ja det har jag fått pudra lite i hennes krage då hon ätit gimpetpasta och kladdat lite i kragen. Pudret sätter jag i borsten och kammar in det och blåser sedan bort överflödet så jag tänkte direkt att jag missat att blåsa ordentligt! När domaren delar pälsen bak på Bellissimas bakdel förstår jag ingenting!! Hur tusan kan hon ha puder där??! När det är dags att åka hem och jag ska lyfta in Bellissima i transportburen (från toalådan) känner jag det igen, hon är full i "puder" igen!! Då ramlar tio-öringen ner för mig, det kommer från KRISTALLSANDEN   Jag tar fram den nästa tomma förpackningen och sticker ner fingrarna försiktigt i påsen och blir alldeles vit om fingertopparna när de nuddat sanden. Ingrid kände också på sanden och vi kunde båda konstratera vart "mjölet"/pudret kom ifrån.  Men då kommer nästa panikkänsla, vi måste hem så fort som möjligt så jag får bada henne och få bort det här ur pälsen så hon inte blir förgiftad av det!

Här har jag lagt handen på sanden och tagit upp den.   Syns inte så bra på bilden kanske men handen är helt vit, och det är en torr och sträv beläggning.

Lavendel, den naturella vi använt tidigare har inte varit lika dammig.

 

Bellissima badades direkt när vi kom hem och som tur är verkar hon inte slickat i sig eländet. Slutligen så har vi använt sanden tidigare utan problem, men den senaste leveransen är kristallsanden betydligt mer "mjölig". Har du en katt som vår Bellissima som gärna sover i toalådan kan pälsen helt tydligt påverkas, och då bör man kolla sanden före!

Nybadad tjej  

 



Av Marie - 5 november 2014 13:30

Pga av en olyckshändelse där Liris råkade svälja en sten. Utfördes undersökning av bland annat njurar, då hon hade kraftiga symptom som kunde orsakats av njurproblem. Hon hade inga cystor och har friska njurar, negativ för PKD: Normal/Negativ via ultraljud 2011-12-21

 

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards