SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under oktober 2013

Av Marie - 26 oktober 2013 17:56

Kattungarna kom den 21 oktober precis som beräknat. Förlossningen gick bra och Uteha skötte allt själv. Vi är så glada att allt gick så bra och de blev "lagom" många. Efter ett tidigt ultraljud där det låg många foster, har vi oroat lite för antalet. Fyra stycken kattungar för förstgångsmamma Uteha är alldeles perfekt!


Namntema kommer inom kort.

SE*Sessan´s "ettan" SIB a 23/24   




 

Ettan är min och lillhusse Noels favorit   

Lillhusse glad över att över att vi fått två små blå i kullen   

SE*Sessan´s "tvåa" SIB n 23/24   

Stor och kraftig pojke   


 


Vår fina pojke kommer att bli likt sin pappa    

SE*Sessan´s "trean" SIB n 22   


Sötare än socker är vår lilla tabbytjej   



 


SE*Sessan´s "fyran" SIB n 24   


Vår andra blåa prinssesa är lite mörkare än syrran, annars är de väldigt lika varandra.   







    

Tänkte visa några bilder på de stolta föräldrarna också:

Uteha innan hon fällde päls och blev nakenkatten hon varit senaste halvåret   

   

      

Stiliga pappa Julle, mer information och stamtavla finns på hemsidan. 



 

  

Av Marie - 18 oktober 2013 23:37

Mitt i sista rycket med renoveringskaoset (mer om det i ett eget inlägg, när/om det blir klart) så har vi hunnit med en liten promenad ute med vår blivande mamma Uteha. Hon är mer gosig och närhetskrävande än vanligt (hur nu det är möjligt för er som känner henne). Och hon njuter av all uppmärksamhet såklart.   

Matte hade tjuvätit ost och inte låtit Uteha smaka, därför är hon rätt intresserad av mina händer...   

Vår vackra Uteha   


Lite baktung just nu...

Snö och kallt om tassarna, även om Uteha älskar att vara ute i sele och även i kattgården. Så blev det en rätt kort promenad denna gången av förståliga skäl. Blivande mammor bör ta det lugnt och vila mycket.

Uteha har ljuvligt gröna ögon.   


Sitter och har koll på sitt revir.

Gos med husse men glömmer inte bort att hålla koll på reviret såklart..

 


En varmare och soligare dag i kattgården.. Uteha på jakt!


Efteråt behöver man vila, hon föredrar att ligga på golvet eller i någons knä.



Den yviga svansen har kommit tillbaka lite, även om den är halverad i storlek efter att hon blev fertil så som det blir för de flesta honkatter.


   

Av Marie - 14 oktober 2013 21:45


Vi har fortfarande en sötnos ledig ur klassiker-kullen. Pacer letar fortfarande sitt rätta hem, han skulle uppskatta en kattkompis att busa med. Han är en lekfull clown, som charmar och ger oss många skratt. På nätterna sover han i lillhusses säng   


Pacer är dolda fel försäkrad i 3 år hos Agria, ID-märkt med chipp, grundvaccinerad 2 gånger mot kattpest och kattsnuva. Han kommer att vara veterinärbesiktad inom 7 dagar vid leverans, intyget medföljer, han är stambokförd och har en stamtavla som medföljer.


Vidare får han med sig en liten filt som luktar hemma, en stor ryggsäck med leksaker (vippor, klicker mm) och annat "bra-att-ha", rabattkuponger på kattsand och mat med informationblad, och mat han är van vid så att han klarar sig några veckor (både blötmat och torrfoder). Han får även med sig ett häfte med bra-att-veta inför sitt kattköp och råd om skötsel, borstar, schampon mm. Dessutom får ni livslång support från oss.

När temperaturen tillåter är det skönt att springa runt lite ute i gräset i kattgården.


Längst upp i klösträdet, vilken utsikt man får härifrån!

Snygging i gräset..

Så vacker pojke..

Läckert tabby-mönster!

Om jag står här då matte? Mamma har ingen lust att posera, hon äter hellre gräs.




'


'


Liris visar upp sina vackra ögon   

Efter äventyren i kattgården, behöver mor och son vila en stund.   

Dags att göra ett nytt blogginlägg, och Pacer hjälper gärna till   

 

 

Av Marie - 8 oktober 2013 10:02

Tjena, jag är en snygg och cool kille av rasen Sibirisk katt. Ni som följt min uppväxt vet att jag har haft 4 syskon att busa med och en snäll mamma. Jo just det vi delar revir med tvåfotingar också, matte,småhussarna och storhusse.


Mina syskon har flyttat, och matte säger att det börjar bli dags för mig att flytta också eftersom jag är en stor kille nu. Matte tror att mamma kan tycka det är jobbigt när blivit större än mamma om jag bor kvar, och jag känner mig själv redo att hitta ett nytt revir som alla stora pojkar gör   


Tänkte att ni kanske ville se hur en vanlig dag hemma ser ut för mig. Först ut även stora pojkar kan vilja kramas med mamma ibland   

Morgonen börjar med att jag måste väcka lillhusse, ibland påstår lillhusse att jag och mamma hållit honom vaken på natten genom att busa på hans rum. Men det är inte sant, jag sover så snällt på nätterna så   

Sen äter jag lite... När husse åkt iväg på det där "skola" så passar jag på att sova i hans redan uppvämda säng.  

När jag har som mest spring i benen är det roligt att leka i det stora klösträdet i tv-rummet. Mamma leker ofta med mig, men ibland lägger hon sig och sover istället!! Tur att matte eller någon annan förstår en storkilles behov och leker lite med mig när mamma inte är intresserad. 

Fått syn på en svart sak som rör sig, undrar vad det är?!

Sen äter jag lite till... Och blir trött lägger mig och sover middag hos mamma...

Såhär ser min fina mamma Liris ut.   

I hallen finns en stor klösmöbel till, jag gillar de stora klösmöblerna bäst "don efter katt" så att säga   

Stretchar inför lek! Det är viktigt med uppvärmning säger matte. Äter såklart lite före leken, men ska aldrig leka på tom mage säger jag.

När vi sovit och busat lite till så kommer småhussarna hem. De har något som de kallar för "Lego" jag kallar det för små-roliga-plastgrunko-mojänger". Ni kan inte ana allt man kan göra med dem, man kan t ex. dribbla runt på dem, man kan bära runt på dem (men när familjen ser det, så får jag inte fortsätta), de går även att gömma i tunnlarna eller andra leksaker.   

Även om jag är en busig kille, så kan jag posera fint också. Efter matte tog den här bilden, gick jag och åt lite..

Efter middagen brukar vi titta på tv. Matte tycker jag sitter roligt, men jag sitter ju precis som hon gör i soffan   



Något som är trevligt är när det kommer gäster som lägger ifrån sig fina "bäddar" de kallar dem iofs för "tröjor" men jag säger att de är bäddar.

Efter bus, så sover man såklart.  


Uteha är min kompis, men hon verkar äta fasligt mycket mat nu för tiden för snart spricker hon. Och därför orkar hon inte alls leka lika länge som hon gjort tidigare.. Hon borde sättas på diet, matte!   Dessutom äter hon upp min mat   

Vad luktar hon på nu då, vi lekte ju jagis nyss!

Visar att jag kan hänga som en trasdocka när jag vill   

 


På kvällarna hittar jag kojor i husses "tröja".  

Zzzzzzz Zzzzz

Va? Hur hamnade vi köket, husse?! Nåväl när vi ändå är här inne, kan jag äta lite innan jag hittar på något skoj.

Ibland får vi gå ut till ett konstigt ställe som matte kallar balkong, där är det mycket spännande!! Konstiga dofter och ljud!


Enda nackdelen med "balkongen" är att det inte finns mat här ute   

 

Det var allt från mig för den här gången, ha det gott! Det suger lite i magen, måste nog gå och äta lite...

Kurr

Pacer 

Av Marie - 3 oktober 2013 16:30

Charmtrollet Pacer letar fortfarande efter sin rätta familj. Pacer är en lekfull kille och vi tror att han skulle uppskatta en kattkompis att busa med. Pacer följer mig som en skugga här hemma, ligger gärna nära och "övervakar" när jag sitter och jobbar eller bakom ryggen på husse när han sitter och jobbar. På nätterna sover han i lillhusse Noels säng. Favoritsysselsättningen förutom att leka med vippor, och laserpekaren är att hjälpa matte att väcka lillhusse på mornarna. Det är han så duktig på! Pacer är matglad och äter det som serveras.   


Pacer är 13 veckor och leveransklar, han får med sig en filt som luktar hemma, en ryggsäck full med leksaker, godis och mat han är van vid. Länk till hans stamtavla hittar ni här: http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/372590 färgen heter svarttabby (/bruntabby) med vitt, SIB n 09 22 

Han levereras med sin stamtavla är vaccinerad två gånger, avmaskad 3 gånger och microchippad. Dessutom kommer han att vara veterinärbesiktad inom 7 dagar vid leveransen. Kontaka oss via epost vid intresse för Pacer, berätta gärna om er familj och vana av katt, eventuell allergi mm.

Trött kille   


Håller alltid matte sällskap inne på kontoret medans jag jobbar..

Operation väckning pågår..

Pacer gör sitt bästa, men Noel är svårväckt..   

Till slut... lillhusse börjar skratta då håller han på att vakna äntligen!

Fina killar   

Storhusse får skynda sig, annars är hans stol inne på kontoret upptagen..


Å andra sidan sett spelar det ingenroll om husse är snabbare än Pacer.. Hrm husse, det är liiite trångt här nu.

Åh tack, nu är det bättre!


Bus nere på Leos rum.

Lillhusse Leo och Pacer har kul tillsammans.

Favoritleksaken i munnen, och på väg att hoppa över den stora helikoptern..

 


Mor och son myser tillsammans.

         




Av Marie - 2 oktober 2013 10:20

Alla vet vi att katten är en köttätare dvs. karnivor, namnet kommer av orden på latin carnis, "kött", och voro, "sluka". En karnivor i det vilda fångar sina bytesdjur, de äter upp hela djuret och då katten från början är ett ökendjur utvecklades katten genom att klara sig på den vätska den fick i sig genom sitt bytesdjur. Även vilda kattdjur så som t ex. Puma och Leoparder ser man att de ofta dricker i sig blodet när de fångat bytet. Bytesdjuret ger alltså inte bara föda utan även vätskan den behöver.


Så vad ger vi då vår lilla karnivor hemma? Jo många av oss ger katten torrfoder, den har i bästa fall fri tillgång till torrfodret och färskt vatten. Fodertillverkarna vill spara pengar och många av dem har istället för ett foder med högt köttinnehåll tillsatser i torrfodret så som t ex. ris, vete mm vi ger alltså katten som är en köttätare ris, vete och majs - kolhydrater. Katten blir fet eller åtminstone överviktig och utvecklar diabetes och tandproblem som följd. Enligt ny statistik har antalet katter som insjuknar i diabetes fördubblats på bara 10 år, verkligen alarmerande siffror! Läs mer här.


Eftersom katten utvecklats att tillgodose sitt behov av vätska genom bytesdjur så har den ingen naturlig törstreflex vilket gör att katten har svårt att få sig tillräckligt mycket vatten för att tillgodose dess behov. Kattens instinkt säger också att den inte ska dricka stillastående vatten som kan potentiellt vara farligt. Därför kan en vattenfontän underlätta och locka katten till att dricka mer. En vattenfontän är alltid en bra investering, då mina katter dricker betydligt mer vatten tack vare dem. Har din katt dessutom problem med njursten, så är en vattenfontän ett måste!


I en perfekt värld borde vi alltså ge våra katter bytesdjuren den fångat om den skaffat sin mat själv. Få av oss vill väl gå så långt kanske   Det vi kan göra är att ge den BARF - Biologiskt anpassad rå föda mer om det samt bra information om kattens matbehov hittar du här. Kom ihåg att allt kött som du serverar din katt ska ha varit fryst i minst 48 timmar. Nu kanske det inte alltid fungerar att ge sin katt BARF, rent kött ska inte stå framme så långa stunder och katten kanske inte heller är förtjust i det beroende på vad den är van vid sedan tidigare.


Vill man ge sin katt torrfoder så välj ett foder med högt köttinnehåll t ex. Applaws, Orijen, Power of Nature, Taste of the Wild eller Carnia Lynx. Det finns andra märken också som är okej så som t ex. Bozita även om det inte är spannmålsfritt. Ju billligare fodret är desto större risk är det att tillverkarna blandat i andra ingridienser än kött och foder man ska undvika är alltså fodren i vanliga livsmedelsbutikerna så som t ex. Whiskas och Friskies. De sistnämnda innehåller så mycket som 20% spannmål, förutom det anser de även att det är bra att tillsätta färgämnen och socker.   


Jag brukar blanda två foderstorter, för att undvika kris den dagen fodertillverkaren byter recept på favoritfodret. Det händer att katter matvägrar för att maten förändrats. Tänker också att fodren kompletterar varandra, det som saknas i det ena fodret väger förhoppningsvis de andra märket upp.


Våra katter får förutom BARF regelbundet, även blötmat morgon och kväll. Blötmat i sås innehåller ofta socker, så välj hellre blötfoder som har gelé. Animonda är ett spannmålsfritt blötfoder som mina katter tycker om, fler tips på blötmat är t ex. Bozita och Mjau dessa har högt köttinnehåll.


Tack vare att välja rätt sorts foder till din katt, kan den hålla sig frisk längre och få må bra även på sin ålders höst.



Lycka till!

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards