SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Direktlänk till inlägg 10 juli 2013

6 små glädjeknyten födda 4:e juli och en sorg

Av Marie - 10 juli 2013 22:00

Den här kullen har inneburit glädje, men mycket sorg, hårt jobb och oro. Jag har fått stödmata hela kullen första dygnen innan mjölken rann till för Liris, och några av dem hela deras första levnadsvecka. Och en av våra små har tyvärr somnat in.   

Liris började fick värkar på natten den 3:e juli, och på min födelsedag den 4:e juli kl 10:52 föddes den första lilla. Vilken födelsedagspresent till matte    Det blev 6 st. alla kattungarna kom ut snabbt, Liris var jätteduktig även om hon hade riktigt ont periodvis. De föddes lite tidigare, och med 6 st var det såklart väldigt trångt i magen och de hade något låga födelsevikter.

1:an är en svartmönstrad kille med vitt.

Minstingen just nu, men full fart!


Nr 2 är en solid vit hane med en blek fläck på huvudet. Den som just nu väger mest.

Enda vita killen i den här kullen (vilket känns lite ovanligt) stark och matglad! 

   


Lilla 3:an var minst men pigg och alert! En söt liten padda f 23

Sötare än socker och en liten padda... matglad och duktig flicka.   

 



Nr 4: Sorgebarnet mitt, min underbara blå pojke. Störst vid födelsen, men tappade mest vikt första 2 dygnen för att sen äta upp sig med mattes hjälp och blev störst igen. Han var aktiv och stark..

Så vacker pojke   


När 4:an kommit trodde jag att förlossningen var klar. Risken fanns iofs att Liris tog en paus, men med viktuppgången hoppades jag på att det var klart. Hon la sig tillrätta och såg avslappnad ut. Döm om min förvåning när jag efter att ha tvättat händerna hittade två "bonus" prinsessor också i bolådan   


Bonusprinsessa nr 2  (det svarta på denna tjej kommer såklart att försvinna med tiden).



 

Dagen efter förlossningen började Liris visa tecken på att hon inte mådde bra. Hon hade tydligt ont, och när jag kände igenom magen igen väcktes misstanken om att hon hade ett foster kvar i magen. Hon hade även ont i juvrern var svullen och ömmade vid beröring, började oroa mig för mjölkstockning. På kvällen i fredags åkte vi in till veterinär, Liris röntgades 2 omgångar, det klämndes och kändes överallt och tempen togs. Som alltid var Liris fantastiskt duktig, och inte bara fann sig i behandlingen utan spann och gosade med veterinär och sköterska.

Det visade sig att hon drabbats av en förstoppning, laxermedel och hemresa med ordination att få i henne mycket vätska. Dagen efter var hon piggare och mer sitt vanliga jag igen. Igår verkar så äntligen mjölkproduktionen kommit igång, och nu hoppas jag slippa stötmata mer.

   

Men eländet slutade inte där. Vi förlorade lilla blå inatt. Tyvärr misstänker vi att Liris råkat tappa honom under en flytt av kattungarna. Hon har trots lugn och ro (barnen och C har inte varit hemma) envisats med att flyttat runt kattungarna gång på gång. En tidig morgon hittade jag lilla blå på golvet, nedkyld. Och efter det började han visa tecken på att inte må bra, och då även tappa i vikt igen. Trots stötmatning så somnade vår vackra pojke in inatt. Och vi är förtvivlade! Mitt hjärta blöder för både lillen som inte fick stanna kvar hos oss, och för småhussarna som gråtit floder. Vi blev så glada när vi fick vår lilla blå kille, och det känns orättvist att han inte finns hos oss längre.

Bild nedan, nyss matad och sover tryggt i mattes hand. Vila i frid lille vän, du finns med oss i våra hjärtan.

Lilla blå och paddan sökte sig alltid till varandra. T om igår eftermiddag när jag noterat att han blev allt svagare, sökte han sig till syrran och la sig hos henne.   Christer beskrev den här dagen såhär på och jag kan inte säga det bättre så därför citerar jag honom:

"Idag har det varit en dag av sorg och tårar i huset. Jag vet inte hur många tårar som gråtits, men det är många i alla fall. Vi förlorade en av kattungarna i kullen som föddes för ungefär en vecka sedan, och det har tagit hårt på barnen. Det är svårt det där med döden när man är precis mitt emellan att förstå och inte. Hoppas att det blir en bättre dag imorgon.!

Mamma kramar om sin lilla blå kille   I samråd med veterinär bestämde vi att jag skulle fortsätta stödmata honom och hoppas på att han orkade vända det själv. De ansåg att han var för liten för att göra något. Men tyvärr somnade han stilla somnade in inatt med mamma vid sin sida (på bilden sover han).

Vi hade bestämt ett tema, men när "huvudpersonen" inte finns med oss längre, funderar vi vidare på det. Förr eller senare får de säkert sina namn. Just nu vill jag njuta av de små vi har kvar, och hoppas att vi inte behöver förlora någon fler och att mamma Liris får vara frisk.    

 

 
 
Gunilla, S*Deltas

Gunilla, S*Deltas

10 juli 2013 22:38

Först grattis igen till kullen men så ledsamt att ni förlorade er lilla blåa prins. Det gör ont att läsa och jag förstår att ni är helt förstörda allihopa. Stor, stor kram till er. ♥

http://www.deltaskatter.se

 
Linda Öhlin

Linda Öhlin

10 juli 2013 22:39

Men å så ledsamt..=( Jag skickar en kram och hoppas att hela övriga kattfamiljen mår bra. Livet är orättvist ibland..!

http://www.smokymountain.se

 
Kicki

Kicki

10 juli 2013 22:42

Ja, vilken känslomässig berg-och-dal bana ni varit med om den senaste veckan! Från glädje till stor sorg, och samtidigt glädje över de 5 små underverk som finns kvar <3 Vem har sagt att det är lätt att föda upp katter? Men du har kämpat otroligt bra med dem, och att du har 5 pigga kvar är mycket din förtjänst! Hoppas allt vänt nu och att ni kan börja njuta av de små! RIP lilla blå <3 Kram till er alla, och en extra till de jätteduktiga småhussarna som haft en tuff dag idag!

http://lince.blogg.se

 
Lotta

Lotta

10 juli 2013 22:51

Nej så ledsamt med lilla blå :-(

http://www.clarellis.se

 
Ingen bild

madilene holmberg

10 juli 2013 23:24

R.I.P Lilla blå<3. Och en stor kram små hussarna. <3

 
Marie

Marie

10 juli 2013 23:24

Känns litet kluvet och sorgset, förstår så väl hur det är att pendla mellan hopp och förtvivlan, glädje och sorg men försöker alltid säga till mig själv att det finns en mening med allt och om inte annat så blir man rik på erfarenhet.

Grattis till de fem som är kvar och RIP du lilla blå!

http://www.maollichs.com

 
Ingen bild

Sarah

10 juli 2013 23:35

Men oj så omtumlande och vilken tuff resa för hela familjen. Stor kram till er alla så håller vi tummar, tassar & tår för att allt går bra framöver!!! Kram/ Sarah, Kiwa & killarna

 
marinettes

marinettes

10 juli 2013 23:43

Fy så jobbigt och ledsamt det kan bli R.I.P "Lilla Blå". Hoppas allt bara blir bättre nu och att ni alla kan glädjas åt bebbarna.
Styrkekramar!

http://www.semarinettes.se

 
Ingen bild

Malin

11 juli 2013 01:55

Men huvvaligen så ledsamt, så ledsamt! Jag är ledsen för lille blå som inte kunde leva och glad för de övriga fem som fortfarande finns.
Tänker så klart på småhussarna också. Det är inte så lätt alltid det där med livet och döden.
Stor kram! Från Malin med pappa Thyson.

 
Ingen bild

Susanne Vikström

11 juli 2013 07:46

Vilken blandning av glädje och sorg. Vi får hoppas att det får bli mycket glädje i fortsättningen även om ni kommer att sakna "Lille blå". Vilken fantastisk insats du gjort för mamma Liris och de små! Stor och varm kram!

 
Ingen bild

gurlik.jonsson@telia.com

11 juli 2013 09:31

Glädje och sorg går ofta hand i hand. Grattis till de fem sötnosarna ni har kvar. Jättetråkigt med lille blå, mest för småhussarna. Ni får tänka på att han fick ett fint slut, att somna in i mamma Liris famn. Kram och ha en fortsatt fin sommar!
Gurli och Lotus

 
Bellan

Bellan

11 juli 2013 13:19

Oj, så sorgligt och ledsamt! Tårar kommer här när jag läser....
Men grattis ändå till den fina kullen! Och vilket jobb du har gjort med dem! Jag håller tummarna för att det ska gå bra med de övriga nu. Lycka till!
Kramar om er alla i familjen!
//Bellan

http://bellan-autism-adhd.blogspot.com

 
Eva

Eva

11 juli 2013 19:57

Så trist för Er alla :-( Jag är hemskt ledsen :-(
Stor kram till er alla!!

Kramis <3

http://millgarden.devote.se

 
Lisa

Lisa

11 juli 2013 23:54

Jag läste detta inlägg igår men har inte kunnat kommentera förens idag. Fällde några tårar och känner verkligen med er. Jag vet hur otroligt högt ni värderar katterna och de är verkligen som vilka familjemedlemmar som helst, och lyckan då man får tillökning i familjen kan ju inte vara annat än oslagbar! Sen att det gick som man aldrig velat tro och fasat för måste vara oerhört tungt :(

Återigen tänker jag på lilla Piggelin, hur du gav honom styrkan att fortsätta, och hur du nu måste ha gjort likadant för lilla blå. Jag vet att alla kattungar som föds hos er får den bästa tänkbara starten i livet som en liten kattfamilj bara kan önska. Och därmed vet jag att du la ner hela din själ för lilla blå och även fast det slutade som det gjorde så fick han garanterat den bästa omvårdad och start i sitt korta liv som var möjlig, för det var ju trots allt ingens fel. Jag är helt säker på att både du och Liris är underbara mammor till de små liven!!

Tänker extra mycket på lilla blå och skickar massor med kramar till er <3 som jag sagt hundra gånger tidigare kommer det bli SÅ roligt att följa deras uppväxt och små äventyr hemma hos er. Vi ses snart Marie <3 Grabbarna skickar massor med kurr och gos och tackar dig/er för en underbar uppväxt som är grunden för deras underbara temperament de har idag.

http://lisassibirier.blogg.se

 
Ingen bild

Anna-Maria J

13 juli 2013 19:43

Beklagar förlusten av lille blå. Så jobbigt för er.
Hoppas allt går bra nu med resten av kullen och mamma katt.

 
Ingrid N.

Ingrid N.

15 juli 2013 22:31

Jag förstår att sorgen är stor men livet och döden är ibland svårt att föstå. Hoppas att de kvarvarande kattungarna skall bli till dessto större glädje.
Kramar från Ingrid.

http://www.isrosen.se

 
Cina Rollby

Cina Rollby

16 juli 2013 07:34

Aj aj aj! Även jag fick tårarna att komma när jag läste om vad som hänt. Det är så svårt när dom ser så friska och fina ut men ändå inte klarar sig.
Kramar till alla kattisar och hela familjen.
Från Cina o Tomas med kattfamilj.

http://www.flyingsibirians.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 21 oktober 2020 15:00

Nadina, Makar, Pavlina & Dunya. Önskar gammelmatte med familj!  Nosgosar i massor! Från vänster Makar, Nadina, bakom henne Pavlina och Dunya längst till höger                En speciell hälsning till vårt älskade blåbär, som lever livet...

Av Marie - 22 september 2020 20:15

Nadezdha har ett normalt och fint hjärta ua samt är frisk med normala njurar. Hon skötte sig perfekt under undersökningen och vi firar med lite nya bilder.          ...

Av Marie - 19 juli 2020 15:15

Nosgosar från gammelmatte med familj!    9 veckor gamla på bilden.    Och små sötnosar 5 veckor gamla.    ...

Av Marie - 8 juli 2020 16:43

Stort grattis Molte, Aronia, Zemene, Málna (Bob) & Kupina! Hurra hurra hurra! Nosgosar från oss!      Aronia      Fina gospojken Molte        Vackra Kupina (Ina)         Málna (Bob)        Samt fröken Zemene      ...

Av Marie - 4 juli 2020 16:45


Det är även gammelmattes födelsedag, men den är inte lika viktig att fira längre    Hipp hipp hurra sötnosar! Hoppas ni får en underbar dag och gammelmatte tar gärna emot lite nya bilder på er      ...

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards