SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg den 14 september 2012

Av Marie - 14 september 2012 12:00

Det är mer än väl dags att jag presenterar vårt nytillskott i familjen. Tiden har gått fort sedan vi hämtade hem vårt lilla blå och idag fyller hon 6 månader   (fler bilder finns på hemsidan, i Utehas galleri).

I mitten av juli hämtade jag hem min nya ryska tjej: RU* Uteha Manchzhury     

Drömmen om henne började i vintras, men jag trodde att det skulle stanna vid en dröm. Men drömmen blev till verklighet när min lilla prinsessa föddes under våren 2012. Och vi är mycket glada att vi fick förtroendet av hennes uppfödare att få bli ägda av den här guldklimpen i blått.

Thank you so much, Natalia for our joy and sweetheart Uteha   


Natalia förklarar om Utehas namn:

"Uteha in English it means “joy, consolation,comfort, solace”, means relaxing and help in difficult situatian. In Russian it written as "Утеха". 

Utehas namn betyder alltså glädje, tröst och hjälp i en svår situation och med tanke på hennes personlighet har hon fått ett perfekt namn. Vi har valt att fortsätta kalla henne för Uteha.

 

Uteha 6 månader  

Uteha är rolig, hon har nu lärt sig att man helst inte ska springa runt på tangentbordet åt matte (händer så konstiga saker med datorn då när lilla dunderklumpen springer runt). "Men jag är ju ingen hund, så lite olydig tänker jag nog allt vara ändå"   tänker Uteha och ligger gärna med en tass och huvudet på skrivbordskanten när jag sitter och jobbar.

Uteha är registrerad som blåspotted a24. Jag har upptäckt en tydlig vit fläck under hennes haka så ev. kan det blir aktuellt med färgändring längre fram till a 09 24. Eftersom det lätt kan bli diskussioner kring en sån här fläck på uställningar funderar jag på att DNA-testa henne för att veta säkert.

Här syns hennes "medaljong" tydligt, den är avgränsad med en rand emellan vilket tyder på att det inte är en förlängning av de vita runt nosen som är vanligt med mönstrade katter utan vitt. Med eller utan vitt   så är äger hon vårt hjärta iaf. Gosigare och mysigare tjej finns inte!!!   

 


Uteha och Noel   Tyvärr har jag inte hunnit fånga Uteha på så många bilder med barnen. Hon har nämligen inte ro att ligga stilla om jag kommer och sätter mig ner med kameran då måste hon snabbt springa till mig och gosa. Lill-gos-monstret vårat   

Uteha är lillhusse Noels "tisse misse". Och hon följer honom som en skugga och sover gärna hos honom nattetid. Noel är överlycklig över att ha fått "en egen katt", eftersom Liris alltid sovit hos Leo. Så är han jätteglad över att Uteha flyttat hit. Och att hon är lillhusses katt råder det ingen tvekan om, hon följer honom som en skugga när han kommit hem från skolan.   

Busig tjej   

 

Uteha har fantastiskt vacker grönfärg på sina ögon redan.

Uteha med lillhusse, lek, lek, lek är det bästa hon vet! Tur att hon har så duktiga småhussar som leker med henne ofta!   

Vi har nyligen varit på vår första kattungeställning, och Uteha skötte sig exemplariskt och spann genom bedömningarna. Vid 6 månaders ålder väger hon 3,1 kg. Hon har en fin profil och höjd på huvudet. Och kommer förhoppningsvis att få ännu bättre bredd när hon växer på sig, i nuläget höga öron ;) Hon har bra nos vilket jag tycker är mycket bra då många sibbar börjar bli allt för korta i nosen. Bra stomme, och en bra pälskvalité och längd på pälsen. Även om hon har sin katteungepäls än. Dessutom tillför hon genom sin pappa helt nya linjer hit till Sverige, så jag är glad och tacksam att få rå om den här lilla energiknippet. Dagarna spenderar hon med att busa med Liris, undersöka alla delar av huset och äta förstås.. hon är mycket matglad.

Uteha på sin första kattuställning, förstår inte riktigt från början varför hon måste vara i den lilla buren..

Nåväl matte säger att jag var duktig, och god mat fick man ju här så det är väl okej iaf.

Bus bus med "storasyster" Liris.

 

Nåväl matte säger att jag var duktig, och god mat fick man ju här så det är väl okej iaf.

 

Uteha vill leka och Maya vill gosa...   Uteha är här 5 månader gammal.  

Första gången som Uteha är ute i kattgården, ca 4,5 månad gammal.



 

Som sagt vår nya tjej älskar att leka!

Första natten hemma, vi har varit hemma i 10-15 minuter. Och med en sån lång resa bakom sig måste såklart nya kissen få leka. Det ser ut att gå lite vilt till, men jag lovar att vare sig barn eller katt gjorde illa sig   

Glada men kanske lite trötta killar..


Uteha älskar mat, och har inte helt koll på vilken mat som är till oss tvåfotingar eller till fyrfotingarna ;)


Första dygnet hemma, och uppmärksam på de där konstiga vita sakerna utanför nätdörren..

Första dagen hemma..

 




Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards