SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Kattungarna har kommit

Av Marie - 20 juli 2012 19:13

Igår torsdag den 19:e juli på dag 63 kom Nessas kattungar.  

Nessa med sina underbara små, alla 7 (!) är pigga och äter bra hittills.  

 

På förmiddagen vid 10-tiden i torsdags talade Nessa om för mig att jag borde följa med henne ner till Leos rum. Vi gick in, hon "pratade" lite undersökte bolådorna (som hon gjort många ggr. tidigare). Hon öppnar Leos strump- och kalsonglåda som varit öppet otalt gånger genom hennes dräktighet och jag flera ggr. anklagat Leo för att glömma att stänga den.

Blir full i skratt då det var någon vecka sedan Leo och jag konstaterade att han var oskyldig och Nessa var den skyldiga. Börjar filma för att ha bevis   Nessa lägger sig ner och några minuter efter börjar hon andas häftigt och jag ser vågor på hennes mage. Inser att hon fått värkar!! 5-6 min senare kommer kattunge 1 ut en vit fin flicka. Några minuter senare kommer kattunge 2 en vit jättefin kille passande nog med 2 fläckar på huvudet.   




Nessas gamla matte Kicki hade gärna velat vara med på förlossingen men skulle tyvärr åka bort i helgen. Inser att det faktiskt är torsdag, så jag ringer till Kicki som slänger sig i bilen och hinner komma precis innan kattunge nr 3 kommer.


TACK för att du kom och höll oss sällskap och hjälpte till. Tror att Nessa tyckte det kändes bra att ha sitt "förlossnings-team" på plats   


Nyfödda små inte helt rentvättade än. Pojke nr 2 med sina två fläckar och mistningen som vägde ynka 54 gram. Lille pyret går upp i vikt och vägde imorse 61 gram. Han är en kämpe, så jag hoppas att han kommer att klara sig utan min hjälp. Men självklart håller jag dem under nogrann övervakning.  Nedan mamma övervakar vad jag för med "2:an".


Första svartmönstrade kattungen, verkar vara en liten flicka hon också så det är troligen två flickor i kullen   

Minstingen igen, en riktigt kämpe! Trots att han väger nästan bara hälften mot några av sina syskon, tar han sin plats vid matbaren och äter duktigt.




Första kattungen som kom ut, en vit liten prinsessa   

Bror och syster   

Stor och stark kille och första kattungen att gå över 100 gram redan samma kväll som han föddes. Födelsevikt 88 gram på "4:an".


Minstingen igen, kan inte sluta facineras över hur stark han är   

Så sista lilla bonusen då när vi trodde att det var klart: en svartmönstrad nallebjörn. Som redan nu verkar vara den lugna och tysta typen.   

3 av de vita kattungarna har riktigt stora "hörselfläckar" på huvudet. Och alla 5 har hörselfläckar på i väldigt varierande form så hittills är det inga problem att se skillnad på dem.


Jämförelse, minstingen 54 gram

Nedan denna kille vägde 83 gram när han föddes vilket också är ganska litet. Men han ser ut som en jätte i jämförelse.


Nessa precis när jag inser att förlossningen satt igång. Och jag har lyckats krångla ner ett skydd på alla kalsonger och stumpor i Leos låda.

 

 
 
Lena

Lena

21 juli 2012 00:39

Sjufaldigt grattis till er fina kull !
Nu räcker det och blir över för hela familjen att ha
katter att gosa med ett tag framöver.

Lycka till med alla de fina små..
Kram från Lena och missarna i Kåge

http://www.miramilaia.se

 
Inger E. Eriksen

Inger E. Eriksen

21 juli 2012 07:36

Så vidunderlig fine <3 Kan det hende at den hvite prinsessen skal selges? ;) <3

http://www.kongskogens.com

 
Marie

Marie

21 juli 2012 08:14

Men så fina och fina bilder av duktig fotograf! Och lilla mini blir förstås något alldeles speciellt, har själv nu i Metallicas kull "lillfisen" som tagit en alldeles speciell plats i mitt hjärta!
Grattis till er och duktiga mamma Nessa!

http://www.maollichs.com

 
Monica

Monica

21 juli 2012 09:43

Ett sjufaldigt grattis till de små!

http://www.monicap.se

 
Marinettes

Marinettes

21 juli 2012 09:45

Vilken härlig kull Marie och många att gosa med. Ska bli kul att följa dem och speciellt den lille sötnosen.
Grattis och ett stort Lycka till!
Kram!

http://marinettes.bloggplatsen.se

 
Petra Varga

Petra Varga

21 juli 2012 10:26

Jätte grattis! Så fina små kattungar och ett så ovanligt förlossnings bo:) Jätte grattis igen:=)

http://www.123minsida.se/Aro1

 
Ingen bild

Elisabeth J

21 juli 2012 10:42

Omåttligt stolt farmor säger GRATTIS och önskar alla lycka till i livet.

 
Margita

Margita

21 juli 2012 11:14

Vad roligt att se alla bilder på de små. Den lille kämpen är roligt att läsa om. Heja honom! Så söta de vita är med sina svarta fläckar. Måste vara jätteroligt med en så stor kull, även om det kommer att bli livat värre, speciellt mot slutet :D Jag hade nästan trott att min Alize hade fler än vad som kom ut men tji vad jag bedrog mig ;)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Gunilla, S*Deltas

Gunilla, S*Deltas

21 juli 2012 11:33

Vad duktig Nessa är och som vanligt så fina foton. Ska bli intressant att följa kullens uppväxt och i synnerhet den lilla kämpen. Sån tur att Kicki hann vara med under förlossningen, det är ju så mysigt att vara med! :) *kram*

http://www.deltaskatter.nu

 
Maria

Maria

21 juli 2012 15:13

Åhh vilka små söta kissemissar, och otroligt fina bilder på alla de små. Minstingen i gänget håller jag tummarna för. Kommer tillbaka och tittar hur det går för alla de små och fina mamma. Ha en fortsatt bra dag! /Maria

http://airams.bloggplatsen.se

 
Ingrid N.

Ingrid N.

21 juli 2012 16:56

7 Gånger GRATTIS och lycka till med HELA gänget. Ja byrålådor gillar även mina honor. Det är inte lönt att diskutera när mammakatt bestämt sig. Skall följa utvecklingen med stort intresse. Nya ryska fröken blir väl något att krama på medan dom små växer till sig.
Hälsningar Ingrid.

http://www.isrosen.se

 
Ingen bild

Rosemari

21 juli 2012 18:17

Åååh såå himla söta dom är! Lycka till med kullen :)
Mvh Rosi

 
Ingen bild

Anna-Maria j

22 juli 2012 17:08

Grattis till kullen!
Intressant läsning och fina bilder.

 
Airi Andersson

Airi Andersson

22 juli 2012 18:08

Grattis till de 7 sötisarna! Älskar vita sibbar <3 Nessa är en av mina favoriter <3 Lycka till med kullen <3

http://www.solsibs.se

 
Anna-Karin Wulffschmidt

Anna-Karin Wulffschmidt

22 juli 2012 18:14

Grattis till fina missar! Vita sibbar är det något speciellt med!

http://www.sibiriskkatt.glamsen.se

 
Bellan

Bellan

23 juli 2012 09:55

Stort GRATTIS till alla de små!! Jättefina bilder du bjuder på och jag hoppas du uppdaterar snart igen så vi läsare får följa de små liven. Du har fått mig att gilla vita sibbar - Nessa är så vacker! Ska bli intressant att se hur de små utvecklas.

Kram, kram ♥

http://bellan-autism-adhd.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

23 juli 2012 12:25

Stort GRATTIS igen till kullen, och till Sessans första egna kull <3 och tack för att jag fick vara med och se miraklen komma till världen!! Håller tummarna för lilla "Piggelin" men hittills har det ju gått otroligt bra, men så är ju Nessa en fantastisk mamma också!! Kram

http://lince.blogg.se

 
Ingen bild

Joanna Nilsson

27 juli 2012 18:35

Hoppas allt går bra! En kullsyster till en av mina katter vägde 54 g, var en riktig fighter och boxade alla stora bröder för att få sin spene. Hon ville leva och överlevde :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 21 oktober 2020 15:00

Nadina, Makar, Pavlina & Dunya. Önskar gammelmatte med familj!  Nosgosar i massor! Från vänster Makar, Nadina, bakom henne Pavlina och Dunya längst till höger                En speciell hälsning till vårt älskade blåbär, som lever livet...

Av Marie - 22 september 2020 20:15

Nadezdha har ett normalt och fint hjärta ua samt är frisk med normala njurar. Hon skötte sig perfekt under undersökningen och vi firar med lite nya bilder.          ...

Av Marie - 19 juli 2020 15:15

Nosgosar från gammelmatte med familj!    9 veckor gamla på bilden.    Och små sötnosar 5 veckor gamla.    ...

Av Marie - 8 juli 2020 16:43

Stort grattis Molte, Aronia, Zemene, Málna (Bob) & Kupina! Hurra hurra hurra! Nosgosar från oss!      Aronia      Fina gospojken Molte        Vackra Kupina (Ina)         Málna (Bob)        Samt fröken Zemene      ...

Av Marie - 4 juli 2020 16:45


Det är även gammelmattes födelsedag, men den är inte lika viktig att fira längre    Hipp hipp hurra sötnosar! Hoppas ni får en underbar dag och gammelmatte tar gärna emot lite nya bilder på er      ...

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards