SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under april 2012

Av Marie - 25 april 2012 17:30

i påskhelgen. Här kommer nårgra bilder på henne och Leo.




Det började bli skymning när vi var där, så tyvärr var jag tvungen att använda blixten. Novas ögon är vackert gröna.

 


Av Marie - 21 april 2012 12:04

Ligger lite efter i bloggandet som ni kommer att märka.   Viljan finns men tiden räcker inte till..


I påsk kom Papaveros "Poppys" nya matte hit Wendy. Hon skulle ställa ut sin stiliga

GC Kotchera Carmel Corn "Charmer" på CFA-uställningen som var under den helgen i Stockholm. Och passade då på att hälsa på Kicki och mig. Hon ville såklart när chansen kom träffa Nessa och Poppys pappa Boris. Det var fantastiskt roligt att träffa henne, och vi hade en väldigt trevlig eftermiddag med mycket kattprat och skratt.

   Thank you Wendy for your visit, it was great to finally meet you!   

Leo och jag passade även på att åka in till Kicki för att hinna träffa Charmer, Wendys fina kille som skulle ställas den helgen. Eftersom han låg på plats 22 i CFA toppen (vuxna okastrerade katter) och om han lyckades hålla sig över 25-strecket blev han den första sibben i världen att ta sig så högt som till National winner.


Siberian cat Sibirisk katt

En otroligt charmig kille (med passande namn)   



Leo som nästan försvinner bakom denna maffiga kille.

Det var några bilder på snyggingen med underbart temperament   Han är 2,5 år och fertil, och hur mysig som helst.

Charmer tröttnar på att bli fotograferad så han sträcker ut tungan   

 

  


 

Av Marie - 11 april 2012 20:57

hittade jag häromdagen när jag gick igenom gamla bilder. Har fått bilden av pappa, som fått den av farmor. På bilden ser ni min farmor Kristina (Stina), hennes lillebror Johan samt tvillingsyster Britta. Bilden är tagen 1920 när farmor var 3 år. Tror om jag inte minns helt fel, att de var 14 syskon totalt. Men dessa var minstingarna i den stora familjen. Att man fotograferade barnen var nog ganska unikt på den tiden, så detta är en mycket speciell bild.


Min farmor gick bort år 2003 och farfar redan 1990 men de finns för alltid i mitt hjärta.

Saknar Er    

 


 

Av Marie - 9 april 2012 20:53

Har gått igenom gamla bilder och passat på att scanna in några av dem.

Saknade men aldrig glömda   Bilderna är från 1985 och fram till 1998. Jag hade fram till 1996 en gammal och dålig kompaktkamera så jag ursäktar den dåliga kvalitén i förväg.

Först ut Julia, huskatt blåsköldpadd med vitt. Jullan förolyckades när hon smet ut under en flytt, och blev påkörd av tåget 1998. Denna tjej hade ett supertemperament, en helt otroligt gosig tjej. Och jag saknar henne fortfarande   Julia tog jag hem från en släkting som inte ville ha henne kvar. Hon vara liten och ynklig och livrädd för släktingens hund. Jag är så glad att jag tog hand om henne.

Julia och en pälslös Charlie. Dessa är några dagar sen från att de träffats första gången.

Julia med alienögon...

 

Underbara Tjaboo. Korthårig huskatt, n 09 22. Mer om Tjaboos historia kommer längre ner...

Min underbara Ludde, ras collie trefärgad. Härlig kille med mycket arbetsvilja.

Charlie långhårig huskatt n 22 som såg ut som en tvättbjörn. Stora öron, vita tydliga markeringar runt ögonen. En sötnos, som med tiden blev riktigt snygg och stor. Charlie åt allt, t om kalla kokta potatisar... Även om Charlie hade en riktigt grym look, var han mjuk som en nallebjörn och gick att hantera precis som man ville.

Såhär snäll var Ludde, den relativt nyinflyttade katten är knasig.. men jag får väl ligga kvar här då.

Ludde & Julia   

Charlie poserar fint, inte helt olik en ras som ligger mig lite extra varmt om hjärtat idag..

Busiga men gosiga killar, Tjaboo och Charlie låg alltid och sov tillsammans.   (hrm överkastet..)

Lilla tokiga Charlie, satt ofta och tittade på tv:n som en liten ekorre   Förresten nybadad på denna bilden.

Charlie som liten  

Charlie och Tjaboo får vara ute och lufta tassarna.

Gosiga pojkar.. såklart kastrerade när de blev könsmogna.

 

Så historien om Chrysler & Tjaboo:

Chrysler d 09 (tror jag), den röda vackra killen som påminde så mycket om min älskade Tiger som jag förlorat ca 3 år tidigare. Chrysler smälte mitt hjärta första gången jag träffade honom. Men kvinnan som hade Chryslers mamma, hade en kull till samtidigt (tyvärr!!). Några korthåriga och några långhåriga kattungar, underbara tabby mönstrade allihopa. När jag skulle hämta Chrysler kommer Tjaboo upp i min famn, kröp upp under min haka och spann högt. Han verkade säga: snälla ta mig med också!

Åh jag kunde inte låta bli... han fick följa med hem. Hade ändå funderat på om Chrysler borde haft en lekkamrat på direkten, då vi var borta dagtid. Frågade om han var bokad, det var han inte. Tjaboo fick följa med hem, vem vet vad som hänt med honom annars.

Numera vet ju alla att man aldrig ska köpa en katt som inte är veterinärbesiktad, microchippad och vaccinerad. Och förhoppningsvis kommer vi till en tid där folk lär sig att kastrera sina bondkatter och inte låter dem löpa vind för våg och få kattungar på kattungar. Men då jag skaffade Tjaboo och Chrysler (tidigt 90-tal) var det många med mig som skaffade bondkatter från just såna här ställen.   Efter en tid reflekterade jag över att Tjaboo alltid fick "alien-ögon" på bilderna. Märkligt då Chrysler inte alls fick det lika ofta. Hade även börjat lägga märke till att Tjaboo gick rakt in i badrumsdörren om vi glömt att stänga den...

(syrran och brorsan agerar modeller med missarna).

Sökte veterinärvård (tur att jag envist höll fast vid att försäkra båda katterna trots att alla runt om mig tyckte det var vansinne). Det visade sig vara så att Tjaboo var helt blind på ett öga, och hade troligen lite mer än ledsyn på det andra. Att han klarade sig så fint som han gjorde trodde veterinären var pga han hade Chrysler som "ledhund". 

Min älskade Chrylser, så underbar och klok   

Ute och undersöker adventsgranen...

Både Tjaboo och Chrylser älskade vatten, så man fick aldrig bada ifred.   

Första sommaren..

Älskade varandra så mycket. Tjaboo lyckades även skada sin svans och fick amputera en bit. Men trots sitt handikapp med synen så blev han nästan 5 år. Så tji fick den veterinären som inte tyckte att han hade någon livskvalité och borde avlivas 1 år gammal. Eftersom han var född sån, tror och hoppas jag att han inte led för mycket av det. Han var en pigg, glad och mycket tillgiven kille.   

 

Vackra Ludde     


Stor, vacker och snäll   

Tiger d 09, min Tiger! Försvann när jag var 14 år, saknaden och den jobbiga känslan av ovisshet finns långt där inne i hjärtat fortfarande.

Tyvärr hittar jag inga bilder på min första katt, Mickan.

Mickan var en vit korthårig huskatt, jag fick henne sommaren 1981, det året jag fyllde 5 år.


Bonusbild, Pricken en Fox terrier som min dåvarande svärfar ägde. En härlig och busig kile, som är den roligaste hund jag någonsin träffat på!  

Sist men inte minst, min första hund. Ami, gråhund. Ami blev sparkad av en älg, och jägaren som ägde henne lyckades övertala mina föräldrar att jag fick ta över henne. Hade skött om hans hundar i flera år och gått långa promenader med dem. Ami flyttade till mig som 3 åring. Och gick bort när hon var 12 år gammal.

    


Av Marie - 1 april 2012 11:45

Igår var vi och hälsade på hos Malin, Sven-Olof, Ianko/Simson och hans fina kattkompisar av rasen Norsk skogkatt. Kattfamiljen består av: Uno, Vilda & Gullan.


Då Ianko/Simsons nya matte Malin är dotter till Anette och Håkan, Dandelio/Igors matte och husse passade även de på att komma och var så snälla att de tog med sig både Igor och stiliga Ferry som är en vacker NFO på 12 år. Tack snälla, det var jätteroligt att få träffa Igor/Dande och er igen.   


Vi hade en toppentrevlig kväll med trevligt många fina katter både sibbar och Norska skogkatter och människorna som servar dem såklart. Vi blev bjudna på "en riktig fest" som Leo sa efteråt.   Marängsviss med hallon och jordgubbar, supergott!! Bäst av allt var att barnen hann gosa med Igor som de saknat sedan han flyttat.

Tusen tack för att vi fick komma  

   

Matte Kicki och Ianko/Simson visar hur man håller en sibbe på utställningar.

US Lundberg Ianko Sibirisk katt siberian cat

Ett kärt återseende, Leo och Dandelio/Igor   

Sibirisk katt S*Lince´s Dandelio di Sessans

Maya och Igor.

Stora och fina killar som trivs tillsammans US Lundberg Ianko 6 månader & S*Runsvik´s Uno 10 månader.  

Tittut Simson!   

 

Igor och Leo. Igor visar upp sin snygga profil. "Trubbnos" som matte Anette kallar den för, hon är ju van vid NFO sen tidigare     


Tabby och spotted killar, så snygga båda två. Uno´s uppfödare , S*Runsvik´s Kristin och Urban var också och hälsade på samtidigt som vi. :)

Matte Kicki och Simson visar hur man ska göra (eller inte?) på uställning   


Killarna omgiven av katter, och trivs med det. Leo frågade om vi inte kunde åka och hälsa på er idag också Malin   

Lilla prinsen, så roligt att få träffa honom igen.   


 

Uno visar upp sin fina NFO-profil   

Igor och matte Anette.

Vackra Igor har vuxit på sig rejält sen vi såg honom sist. Gosekillen   

Modellen Uno poserar fint..

 

Uno igen, visar en annan posé   

 

Vackra Vilda som nog tyckte att det kommit ett gäng konstiga filurer till hennes hem...

Ianko/Simson och jag leker tittut igen    


Ferry som Igor bor tillsammans med. Så fin kille   och det bästa man har sätter man väl på bordet?!

Ferry tyckte vi skulle göra en fin påskbild till matte   

  

Gullan (NFO) som också delar hem med Simson/Ianko, tyckte det var bäst att ligga på en hög kattmöbel för att ha översikt på alla gäster. Jättefin flicka   

 

Igor har precis kommit, och får lite av sitt favoritgodis av Noel.

 




Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards