SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

Liris har blivit opererad

Av Marie - 21 december 2011 18:31

Vår lilla gumma har varit hängig i en tid. Det började med att hon började kräkas upp hårbollar. Inget konstigt egentligen då hon har fällt all kattungepäls + vinterpälsen (som hon liksom sin mamma har under sommaren). Så det kändes inte väldigt alarmerande att hitta små hårbollar här och där. Borstade henne var och varannan dag och fällningen lugnade ner sig men hon forsatte att kräkas då och då. Jag började oroa mig för att hon blev stressad av kattungarna som hon gillar mindre bra (fast det blir ändå långsamt bättre).


Har varit in med henne till veterinären och fick utskrivet medicin, då misstankar fanns om magkatarr. Hon har ätit den, men succesivt blivit sämre. I måndags kväll blev det ytterligare en försämring, och igår var jag i kontakt med Ingela på Sundsvalls Veterinärmottagning och rådfrågade henne. Mats som är veterinären var sjuk, men skulle komma in en stund idag. Tusen tack till dem för att vi fick komma in, Ni är toppen!

Under undersökningen fick Liris fick lämna blod, och Mats kände alarmerande knölar på njurarna. Och jag kände att hoppet sjönk. Dock visade det sig efter provtagning att njurarna fungerar helt normalt. Och "knölarna" troligen kommer från att hon var extremt uttorkad. Vi blev skickade med akut-remiss till Veterinärhuset och blev väl omhändertagna där. Veterinären där var tveksam till om hon kunde ha ätit något olämpligt, symtom på sånt brukar vara direkt akuta med ett djur som blir väldigt sjuk väldigt snabbt. Alltså inte alls som Liris symtom varit. Dåliga och bättre dagar under en tid.

Liris fick dropp och det har gjorts en konstraströntgen och det visade sig vara så att hon hade något i tunntarmen som vandrat en bit men inte hunnit komma till tjocktarmen än. Dock såg det ut som "stoppet" nu fastnat rejält. Ibland kan hårbollar fastna, men det syntes på röntgen att det var något som var mer kompakt.

Gumman måste opereras, och när hon blev opererad hittade dom en sten (!?) i tarmen. Hundar som äter stenar har jag varit med om tidigare, men inte katter!! Och då har jag ändå haft katt sedan jag var 5 år gammal (fram tills att det blev ett uppehåll på nästan 13 år pga allergi). I vilket fall så har vi nu fått hämta hem vårt hjärta. Hon ska få medicin i kväll kl. 22. Och sen ska vi in tillbaka med henne imorgon för fortsatt behandling. Jag är lättad att operationen gick bra, men ändå orolig då hon är långt ifrån pigg såklart. Men jag hoppas att vi snart får tillbaka vår busiga och glada  Liris.

Eftersom jag tillbringat nästintill hela dagen med Liris hos veterinären så har jag inte hunnit ta 5-veckors på busarna än. Dem får jag fixa imorgon.

Bild på Liris sten, lär bli en kostsam sten. Synd att det inte var en diamant   Tur att jag är en sån som alltid försäkrar mina husdjur, något annat skulle vara helt otänkbart! Så det hade kunnat bli betydligt dyrare. Och huvudsaken är att Lillan blir frisk! 

Rapport kl 22: vi har gett henne smärtstillande, och hon är aktiv och alert. Försökte ta av sig kragen och pilla bort kanylen hon har i tassen. Stod och tittade uppfodrande på mig, vart matskålarna hade tagit vägen. Skönt att se henne pigg trots att hon är nyopererad.

 





 
 
Eva

Eva

21 december 2011 21:50

OJ!! Det var ingen liten sten :-O
Lilla gumman :(
Vilken tur att operationen gick bra! Skönt att höra :)
Hoppas, hoppas att hon blir snabbt piggelin nu!

Kramis

http://www.evislillablogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

AnnaKlara

22 december 2011 06:05

Men Liris vad gör du!... inte äta stenar... hoppas verkligen att allt går bra nu med stackarn. Camelot har också en ovana att äta konstiga saker, men sån tur är verkar det bara vara dammtussar.
Jag hade tänkt skriva en rolig kommentar om killen i princess-skålen innan jag läste om Liris, nu känns det inte lika kul längre. Krya på dig Liris

 
Monica

Monica

22 december 2011 14:34

Men ojj vad händer? skönt att det gått bra och hoppas Liris blir frisk snart

http://www.knephs.se

 
Marinettes

Marinettes

22 december 2011 17:10

Lillsnuttan då, hur har hon fått i sig en så stor sten, helt otroligt, hoppas nu att hon snart blir frisk.
Kram!

http://semarinettes.se

http://marinettes.blogplatsen.se

 
Margita

Margita

22 december 2011 20:35

Oj oj, en sån stor sten. Var har hon hittat den? ;) Tur att det gått bra i alla fall och att hon snart är helt frisk igen1 Lilla gumman, pussa henne från mig!<3
och God jul på er, hela familjen! :)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Sandra

Sandra

23 december 2011 06:45

Va läskigt! Jag är alltid rädd att mina ska äta något konstigt men har inte ens tänkt på stenar. Hoppas hon blir helt återställd snart och ni får en god jul!

http://vinterna.blogg.se

 
gurlik.jonsson@telia.com

gurlik.jonsson@telia.com

23 december 2011 08:51

Stackars er alla :( Vilken tur att ni fick problemet åtgärdat. Konstigt att hon kunnat få tag på en så stor sten. Hon är ju aldrig ute själv. Vad som helst kan tydligen hända. God Jul på er alla :) Kram från mig och Lotus

http://URL

 
Kicki

Kicki

23 december 2011 11:05

Ja, som sagt vilket otrolig tur att du åkte in med henne när hon var så dålig och att felet var möjligt att åtgärda!! Tänk vad lätt olyckan kan vara framme, men tur hon har världens bästa matte som kollar upp henne <3 Himlar vad stooor stenen var!!! Massor med julkramar till er alla och hoppas stumpan blir sig själv snart igen!!

http://lince.blogg.se

 
Ingrid N.

Ingrid N.

23 december 2011 11:28

OJ En sådan dramatik med en STOR sten. Hoppas att hon nu blir sitt gamla pigga Liris igen. Då orkar hon säkert bättre med att det finns kattungar i huset också. Typiskt att problemen skall dyka upp till helgerna. Tur hon inte behövde opereras på julafton.
Julhälsningar Ingrid. Bästa julklappen friska människor o djur.:-)

http://www.isrosen.se

 
Lotta

Lotta

26 december 2011 11:57

Ser först nu vad som hänt, stackars Liris. Hoppas att hon snart är peggelin igen. God fortsättning till er alla och katterna!

http://clarellis-sibbar.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

28 december 2011 10:45

Nej men oj det var en redig sten Liris knaprat i sig...
Skönt att det ordnat sig men jag förstår att hon mått dåligt
och att det varit jobbigt för er.
Hoppas att hon håller sig till mer lättsmält föda hädanefter.

Kramis Lena och sibbarna i Kåge

http://miramilaia.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 21 oktober 2020 15:00

Nadina, Makar, Pavlina & Dunya. Önskar gammelmatte med familj!  Nosgosar i massor! Från vänster Makar, Nadina, bakom henne Pavlina och Dunya längst till höger                En speciell hälsning till vårt älskade blåbär, som lever livet...

Av Marie - 22 september 2020 20:15

Nadezdha har ett normalt och fint hjärta ua samt är frisk med normala njurar. Hon skötte sig perfekt under undersökningen och vi firar med lite nya bilder.          ...

Av Marie - 19 juli 2020 15:15

Nosgosar från gammelmatte med familj!    9 veckor gamla på bilden.    Och små sötnosar 5 veckor gamla.    ...

Av Marie - 8 juli 2020 16:43

Stort grattis Molte, Aronia, Zemene, Málna (Bob) & Kupina! Hurra hurra hurra! Nosgosar från oss!      Aronia      Fina gospojken Molte        Vackra Kupina (Ina)         Málna (Bob)        Samt fröken Zemene      ...

Av Marie - 4 juli 2020 16:45


Det är även gammelmattes födelsedag, men den är inte lika viktig att fira längre    Hipp hipp hurra sötnosar! Hoppas ni får en underbar dag och gammelmatte tar gärna emot lite nya bilder på er      ...

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards