SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under juli 2011

Av Marie - 30 juli 2011 10:52

.. förra helgen var vi och hälsade på Kicki med familj och de fyrbenta familjemedlemarna i stugan. Vädret var inte på sin bästa sida så det blev inte så många bilder, men här kommer några.

Cecina tjejen med kattityd  

Och så blev det en båttur. Noel var väldigt engagerad i båten, och var ambivalent i valet om han skulle åka eller ej. Men slutligen så blev det ett "nej". Men du Kicki, flera ggr. senaste veckan har han sagt: "Kicki och jag ska åka båt nästa gång". Så han har inte glömt ditt löfte   

Lite läskigt att gå på bryggan ut tycker Leo..

Emil är kapten och pappa sitter bredvid   

Leo satt såhär en lång stund   

Vi åt en toppengod middag, TUSEN TACK till kockarna.  Före och efter middagen så såg det ut såhär.. 

Å Noel han åt och åt och åt (jo vi ger barnen mat här hemma också ifall ni började att undra    ).

 

Moira vile inte vara med på bild...  

 Noel & jag gosar med en något motvillig Moira  

Christer fick en liten present av Moira :)


Direkt när vi kom serverades Brietårta mm. Mums!  Och då sammarbetade vädret också så vi kunde sitta ute. 

    


 

Av Marie - 27 juli 2011 15:15

.. dessa bilder togs för ca 1 1/2 vecka sedan men jag har inte hunnit lägga ut dem förrän nu. Nessa är riktigt välpälsad nu (stackars liten nu när det är så varmt!) men visst är hon vacker?   


Nessa undersöker platsen vi gjort iordning för deras kattgård. Fast matte och hon var inte helt överens om att vedhögen var en bra utsiktsplats..  

Passade även på att undersöka komposthögen bakom..

Är det här vi ska få vara ute och mysa snart, matte?!

Intressant träd... Trädet är vår tall som vi sågade ner tidigare i sommar som ev. ska bli klätterträd (om jag inte hittar något bättre) inne i kattgården.

Efter dräningsarbetet har vi fortfarande en stor sandhög som både barn och katter gillar att undersöka...   

Ska jag ta och klättra upp matte? undrar Nessa

Husse Leo alltid tålmodig och går runt med katterna i koppel ute. Här hade han varit ute med Liris länge, och när hon ville gå in tog han över Nessas koppel. Så snäll och duktig husse   


Blir trött när man är ute på äventyr..

Vacker tjej   

Nej men stopp Nessa, klättra inte längre nu.

Är det bättre att jag står här och poserar matte?   

Håller span på grannkatten som jag såg nyss... vet inte vad det är för en filur men in på mitt revir ska han inte!

Ja ja husse, vi har ju pratat om det här länge nu.. Det är MIN fotölj numera   Och när jag varit ute blir jag trött, och då måste jag få vila i MIN fotölj   

 


                  



Av Marie - 25 juli 2011 12:03

Oj oj oj vad tiden gått fort! Vår lilla kattunge är numera en ståtlig dam på 3,3 kg, hon utvecklas såklart fortfarande då en sibirisk katt utvecklas långsamt och fram till ca 5 års ålder. Men Liris börjar se mer och mer vuxen ut, men är dock fortfarande en unge i sinnet.   


Hon är fortfarande ganska klumpig och river ner saker här och där, springer in i dörrar eller leksaker när hon och mamma racear runt. Men liten börjar bli stor iaf och ibland uppför hon sig riktigt vuxet och värdigt (även om de stunderna är få och korta   ).

Okammad tjej    men vi tänkte ta nya bilder tills idag. Men nu regnar det för fullt så dessa bilder från förra helgen får duga..   



Precis som syrran Cecina är Liris en cirkusprinsessa som gärna leker och springer runt på bakbenen    



Det vankas fisktårta och godis såklart idag, grattis lillstumpan!




 



Av Marie - 24 juli 2011 13:27

Oj vad svårt jag har att hinna med att uppdatera bloggen nu! Men här kommer dag 3 i Göteborg i bilder.  

Mer om Carlstens fästning hittar du här

Framme   


Färjan som man måste åka för att ta sig över till Marstrand, och som är uppkallad efter en av Carlstens fästnings mest kända fångar nämligen "Lasse-Maja"

Pappa lyfter upp Leo för att han ska se bättre, men han är höjdrädd och vågar inte sträcka på sig ens.. Lilla gubben, så likt mamma   

Leo och i bakgrunden Christers moster Kerstin och hennes man Ingemar.   

Barnen hann bada lite medans vi var där   Tyvärr blev lite lite lurade av väderrapporterna, så barnen var de enda som hade med sig badkläder. Och vi hade klätt oss i långbyxor, då det låg hot om regn den dagen vilket aldrig kom, utan det var hett och soligt!   



Inte den nyaste brandbilen som finns, men denna är stationerad på Marstrand och då det brann på en båt fick vi se en utryckning.

Bergs bageri, serverade riktigt goda mackor   


Efter lunchen började barnen och vi vandringen upp mot fästningen. Ingemar & Kerstin stannade nere vid hamnen och nöjt av de vackra vädret istället.



Leo poserar framför ett "litet" träd   

Framme   

Killarna tyckte kanonerna var något alldeles extra spännande   



Inne i en av cellerna där fångarna bodde och får se de horribla redskapen som användes för att hålla dem fängslade. En av de värsta "fängslena" vägde 35 kg och hade en ring runt halsen, en runt midjan samt fänglsen run benen. De finns dokument på att en fånga haft denna fruktansvärda grej på sig i 15 år och sökte då benådan men fick avslag..  


Fick även höra den intressanta historien om Carlstens fästnings mest kända fånge, Lasse-Maja. Han var fången i 15 år, och lyckades bland annat rymma en gång iklädd en officers frus kläder.


På väg upp i lillla tornet, lite jobbigt att gå men en otrolig utsikt!








 Under mitten av 1800-talet kom man på att man skulle ändra fångvården, och på prov stängde man in 3 fångar i 3 små celler i den tidigare ordersalen som gjorts om. Tanken var att fångarna skulle få tid att tänka över sina synder, och de skulle vara isolerade och inlåsta i 5 år. Fångarna hade en liten lucka samt ett litet fönster där de kunde se ut. I luckan i dörren fick man en gång per år tala med en präst. Maten skickades in genom luckan.


Två fångar dog inom de första året, den tredje fången klarade av 5 års isolering. Men när han släpptes ut var han spritt språngande galen, kunde inte gå längre utan kröp ut och fick slut flyttas till ett mentalsjukhus då han var så sjuk att han inte kunde vara kvar på fästningen. Enl fångvådarna hade han tillbringat nästan all tid vid sitt lilla fönster, och fortfarande idag kan man känna urgröpningen av hans hand vid fönstret där han stått år ut och år in.  

 

För att komma ut ur fästningen fick man om man var "våghalsig" ta lönngången ut, men det var bara ca. 4 st. som kom ut den vägen varje gång av de som försökte den vägen enl. guiden. Så tydligen hade vi tur som tokar, för vi kom ju ut hela familjen   

Kan varmt rekommendera en guidad tur på Carlstens fästning, intressant och underhållande. Vågar du tillbringa natten bland spöken och gastar så går det numera att bo över där också. Vem vet kanske träffar du på Lasse-Majas spöke 

"Soldat" Leo   

Och soldat Christer, fotograf Leo.


Vi köpte små minikanoner som minne, väldigt uppskattade av grabbarna  



 


 

Av Marie - 19 juli 2011 22:06

Ledsen att det händer så lite här på bloggen. Men tiden räcker inte riktigt till och det är ju ändå sommar, så man vill ju fånga lite solsken också  . Dessutom har jag fått en infektion i handen som gör att det är svårt att skriva så mycket. Hoppas på bättring snart, annars hotar doktorn med operation och det vill jag verkligen slippa!!


Nåväl nog om krämpor, här kommer bilderna från Liseberg. Vi hade en toppendag   Här har vi precis kommit fram. 


Först ut blev Pariserhjulet


Inte Leos "kopp med thé direkt" han satt och höll fast sig i mitt ben hela vägen. Detta var enda gången han tittade upp, han är mycket höjdrädd...  

Annat var det såklart med denna spillevink som tyckte det var mysigt, men gick för långsamt..   

Leo tar en paus..

Jag vann en rosa jättekatt åt Noel på en sån där maskin med en "gripklo" om ni förstår vilken sort jag menar.. vad är oddsen för det?!  

Nästa anhalt.. virrvelvinden...  


Glada killar     

Då Noel fick den stora rosa katten ville såklart Leo vinna något också, lyckades fånga en gul hund åt honom   

Killarna "flyger" flygplan..

Radiobilarna var roligt, men lite svårt.


Sist ut blev Flum ride, med risk att bli helt blöta sparade vi den till sist. Mamma fegade ur, så pappa fick hoppa in istället. Kolla in stilstudien på Christers minspel    



 

Mina fina killar, lite blöta men glada efter en härlig åktur.

Jo jag råkade köpa några "små" ballonger också... (vår bil var proppfull på resan ner redan...).

Leo glad för sin bägare

Gröna kaniner på rymmen eller?   

Vi hade en underbar dag, barnen var jätteduktiga och snälla. Och jag tror att hela familjen var nöjda och glada när vi kom hem   Dessutom stod middagen på bordet när vi kom hem, tusen tack Kerstin & Ingemar för all god mat. Ni är toppen!    


Av Marie - 17 juli 2011 10:50

... nu har vi landat här hemma och börjar hinna ikapp med att packa upp mm. Så det är väl dags att uppdatera bloggen och berätta lite om vår semester.

På måndagen var vi ganska möra då vi kört ner till Göteborg under natten. Men efter att ha vilat och ätit gott (tack Kerstin & Ingemar för supergod middag!) så åkte vi en sväng till Bohus fästning. Otroligt vacker borg och en plats som andas mystik och spänning.






  



 

Barnen höll igång ända fram till sen eftermiddag efter att ha sovit i ca 3,5 timme under bilresan. Vi kan alltså konstatera våra barn sover inte i bilen punkt slut!


Några bilder när vi kommit fram och ätit en god frukost hos Kerstin & Ingemar i Kungälv. Kast med "liten" boll   



Värdparet, och för dagen lekfarbror Ingemar   


 



Av Marie - 9 juli 2011 15:00

Imorgon är det så äntligen dags. Det ska bli så skönt att komma iväg och vara LEDIG inte ha massor med mail och annat att beta sig igenom vare sig det är sen kväll eller helg..  Lagom tills vi åker kommer vår ersättare i form av A-K som igår fick ögoninflammation (stackarn!!). Hoppas att hon blir bättre nu när hon fått medicin. *krya-på-dig* och tack för att du ställer upp! Känns tryggt att överlämna huset, katterna och Fotofyndet i hennes vård, det kommer säkert att gå jättebra. Och tänk vad lugnt och skönt du får det när barnen inte är hemma  


Var ute och fotade i trädgården då mina älskade pioner troligen blommat ut när vi är tillbaka. Det här är mina favorit trädgårdsblommor   Ljuvlig mörkrosa (ska kolla upp namnet)

Ljusrosa (ska kolla upp namnet!) samtliga pioner har jag planterat så åldern är mellan 7-3 år på alla buskarna.


Den här har jag inget namn på heller, den är från Körsillre där barnens farmor är uppväxt.

Enkel vit pion (måste kolla upp namnet även på denna).



Sen har jag även tre till som samtliga är från mitt föräldra hem, och är pioner min farmor & farfar planterade. Men de två som är stora nog att blomma, har bara knoppar än. Och sen är en "bebis" och nyplanterad i år.

  


 






Av Marie - 7 juli 2011 22:58

Precis städat klart började kl 20 och blev klar nyss.. därav mitt "pust"!  Inte bra temperatur att städa i, men när vi hade nästan lika mycket sand inomhus som ute (tomten ser ut som en gigantisk sandlåda efter dräneringsarbetet!) så var jag tvungen att städa idag. 


 Iaf under dagen har "Plommonet" som vi kallar henne för (förlåt A-K jag retas bara   ) jobbat för att värma upp inför nästa vecka då hon ska bo här ta hand om firman & katterna, vi ska för första gången sen  barnen kom åka på en riktig semester   

TUSEN TUSEN TACK för att du ställer upp!! Du är guld värd!! Tack även till broder som nu påbörjat sin semester, inte så kul att A-K blir fast här då.


I vilket fall har barnen bestämt sig för att visa sig på sitt allra sämsta humör så jag hoppas innerligt att hon kommer även imorgon. Jag lovar att vi tar med oss bråkstakarna på semestern Anna-Karin så snart du slipper du dem!   


Efter maten som iofs bestod av pizza & sallad tog vi en cykeltur. För att distrahera dem lite, när vi kom hem pysslade vi på lite med tomten. Barnen åter igen på sitt värsta humör!  

Nu längtar jag tills vi packat allt och är på väg, jag skulle vilja påstå att vi är i stort behov av vara lediga alla fyra tillsammans och jag hoppas att denna semester blir lyckad.


Liris & Nessa lär fortsätta göra det dem gör bäst...  två bilder på en tjej som kan slappa när det behövs   


               


 

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards