SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under mars 2011

Av Marie - 31 mars 2011 10:37

   .. *peppar, peppar, ta i trä!" Sist jag sa så blev det -10 grader kallt igen och storm i en vecka. Men idag "doftade" det vår ute tyckte jag.  Jag och katterna solade medans pojkarna letade fram två badmintonracketar, väl optimistiskt att spela på den ca 2,5 meter långa plätt utan snö kan jag tycka,  men roligt hade de i vilket fall.  (försök nr. 3 att lägga ut det här inlägget).

Ljuvliga solkatter   

Fin tjej   

     


Glad kille   


Mammas "gosunge"     

Fokuserad snöprinsessa..    


Koncentration, badmintonspelande killar        

  

     



 
 

Av Marie - 28 mars 2011 19:54

... här hemma gör vi få saker utan att ha sällskap åtminstone utav en katt  
Det gäller synnerligen när barnen badar, då det är mycket spännande och intressant att vara med på ett hörn.. bara det inte blir för nära.. det är ju blött det där vita   

"Nanny" Liris övervakar badningen  


Noel & Liris leker tillsammans   

Husse lägger upp lite skum på tvättkorgen, läskigt tycker Liris även om hon är så nyfiken att hon måste undersöka det "otäcka"   


         

Av Marie - 25 mars 2011 10:02

.. och grattis resten av Flodkullen: Cecina, Po, Olona & Isonzo! Hoppas ni får massa gotta och mycket gos såklart. Här hemma vankas det köttfärs till middag, det är en favorit tillsammans med kokt fisk. Mamma ska också få en rejäl potion såklart. Lite nya bilder på vår stora tjej    tagna förra helgen, innan det blev storm ute, (hoppas det blir avtar snart).  

Liris gör "vacker tass"   

Liris har inte den bästa kamoflagefärgen nu när snön börjar smälta. Även om hon själv tycks tro det   

Ser du mig matte?   Jag som trodde jag var helt osynlig här bakom..    


  Hörde du det där matte, det var ett läskigt ljud..  


Vilken gosig tjej..              

Av Marie - 24 mars 2011 19:08

Senaste dagarna har bloggen hängt sig flera ggr. när jag lägger ut inlägg. Det här är mitt tredje försök att få ut detta inlägg, och nu börjar ärligt talat mitt tålamod att tryta. Vem orkar skriva om inläggen i bloggen 2-3 ggr. för att lyckas lägga ut dem!? Ska kontakta bloggplatsen för det här tycker jag inte är acceptabelt!  


Så till det som det här inlägget egentligen skulle handla om.. Da Bee är även den en populär leksak här hemma, men den fungerar nog bäst på uställningar och för stillsammare lekar. Den känns betydligt mer känslig än Da Bird gör. Men populär är den i vilket fall :) Några bilder från i söndags när tjejerna hade skoj med den   


She´s got the look ;)  


       


Av Marie - 23 mars 2011 15:06

..världen bästa sambo och pappa år. Han sliter och jobbar mycket för att vi ska ha det bra.

Grattis älsklingen, jag hoppas du hade en fin dag.   

 


Av Marie - 23 mars 2011 13:55

Fick ett svar i min blogg häromdagen:

Jag har snickrat ihop en liten kattwidget till bloggplatsen som gör att man får en ny bild på en katt varje dag i sin meny. Du kan kolla på min blogg hur det ser ut och det vore jättekul om du ville prova att använda den och kanske blogga om den :)

Tack på förhand
Emil


Såhär ser dagens bild ut, ni kan även se hur resultatet i bloggen ser ut till höger. 


 

Det var enkel att lägga in och Emil hade gjort en jättebra och tydlig beskrivning. Mer info hittar ni i Emils blogg:

http://bilder-pa-katter.bloggplatsen.se

 

Av Marie - 23 mars 2011 12:04

  


Ingredienser:

4 st laxfilé

1 citron (gärna ekologisk)

6-8 st körsbärstomater

1 msk margarin el smör

1-2 tsk citronpeppar


Gör såhär:

Smörj en ugnsfast form med margarin. Lägg i laxfiléerna, tvätta citronskalet ordentligt. Skriva citronen med skal, skölj tomaterna och dela dem på hälften. Lägg över laxen. Krydda med citronpepparen.

Ställ in i ugnen i ca. 10-15 min på 200 grader.

Servera med kokt potatis och hollandaisesås gärna en god sallad till, även om jag inte hann fixa en sån igår. 


Hollandaisesås

150 g smör

2 äggulor

1 tsk pressad citronsaft

2-3 msk vatten

salt

malen vitpeppar


Smält smöret på svag värme utan att det bryns.

Blanda äggulor, citron och vatten i en kastrull, ej av aluminium. Sätt kastrullen i vattenbad strax under kokpunkten. Vispa snabbt tills blandningen tjocknar.

Tillsätt det varma, smälta smöret lite åt gången, under kraftig vispning. Var noga med att bottensatsen på smöret ej kommer med. Smaksätt med salt och peppar.

Receptet på såsen finns här


Barnen åt 2-3 potioner var, och tyckte det var supergott.  

Av Marie - 21 mars 2011 17:01

då jag då och då tipsar om god mat och godis till våra fyrfota vänner, är det väl dags att jag även tipsar oss tvåfotade om maträtter. Dagens rätt blev  "man tager vad man haver.."  men en lyckad sån  


 

 

Ingredienser:

3-4 st kycklingfiléer

1 st vitlöksklyfta

1 st. liten röd lök

Grovmalen svartpeppar.


Sås:

3 dl vatten

2 grenar av rosmarin

1 gul paprika

1 grön paprika

2 dl mellangrädde

1 buljongtärning kalv eller kyckling.

lite soja om du önskar mer färg

1-2 msk mjöl


Gör såhär:

Bryn kycklingfiléerna runt om, krydda med svartpeppar (salt behövs inte, buljongtärningen innehåller salt). När filéerna snart är färdiga, lägg i den hackade röda löken samt pressa i vitlöksklyftan. Låt fräsa någon minut, tills det mjuknar något.

 

Lägg över kycklingen i en ugnsfast form, häll i vattnet i stekpannan för att få med alla goda smaker ur den och lägg i buljongtärningen. Häll över buljongen från stekpannan samt grädden och rosmarin. Låt steka i ugnen i 10-15 min. Efter halva tiden la jag ner paprikorna (för jag vill ha tuggmotstånd i dem). Lyft ur kycklingen, sila skyn. Häll skyn i en kastrull och gör en toppredning med lite vatten och mjöl för att få såsen tjock och krämig.


Servera med ris eller klyftpotatis och en god sallad till av eget tycke

Tog pasta denna gång och det fungerade men det blir nog ännu godare med ris el potatis. Såsen blev supergod!!

Rätten blev riktigt populär av alla tre killarna här hemma och jag blev tvingad att skriva ner receptet på en gång, så att jag inte glömde bort det.. Inte för att det har hänt någon gång tidigare..  

Bon appétit   

Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards