SE*Sessans Sibiriska katter & resten av vår familj

Alla inlägg under januari 2011

Av Marie - 30 januari 2011 13:20

...några till bilder från i fredags. När husse orkade vara uppe en liten stund, så busade han med "tisse missarna". Och när han satte sig så kom såklart lillan och skulle lägga sig i hans knä.   


        


När orken sedan tryter för lillhusse, och febern stiger igen. Följer båda sessorna med honom ner.


     

  


Av Marie - 29 januari 2011 15:12

... och då är det tur att man har katterna som livar upp humöret lite.   


Bilderna är från torsdagskväll då jag fick hämta Leo från skolan vid 12-tiden. Han var rejält dålig och låg och sov hela kvällen med över 39 i feber. När jag efter maten kom och bad om ursäkt att jag inte hunnit hålla honom sällskap så mycket så sa han att det inte gjorde något. "Jag har haft sällskap av Liris mamma, så det går bra ändå". Säger han med febermatta ögon. Det värmer i hjärtat att se honom så lycklig över katterna. Igår (fredags) orkade han trots feber ändå leka en stund med katterna, han är en sån duktig liten husse.  




Här skulle jag lyfta försiktigt på täcket, men då flyttade sig lillan. Hon låg helt under täcket, så bara öronen stack fram 


Gårdagens förmiddagsbus (Leo med 38 graders feber). På kvällen steg febern igen till 39,4   

        

Av Marie - 28 januari 2011 11:16

 S* Lince´s Giorno (Gino) och matte Lotta (S* Atolls Sibiriska katter) blir BIV, tävlar gör han mot sin pappa vackra S* Bjaro´s Harald Blåtand och matte Roseanne S* Bjaro´s.


Ingrid (Isrosens) S* Lince´s Po blir NOM


Cecina blir NOM, matte Kicki är glad såklart   

Av Marie - 28 januari 2011 09:17

Det fanns ju andra kattraser än Sibbar där också   Försökte ta bild på uppfödarensnamn samt ras, men några hade ingen information. Tips mottages tacksamt   


Först ut en ljuvlig Ragdoll kattunge   från S* Snowdollz



Sen en mycket charmig Bengal från Bonnea´s

   


En liten Burma? som jag tyvärr inte vet uppfödare på. Jättesöt!


Ljuvlig Somali   

Och så den vackra Abessinier (korthåriga varianten av Somali)  Färgen på denna tror jag heter sorrel (fux, rödfärgad).

Viltfärgad abby. Man förstår nästan varför denna kattras ibland kallas för den lilla räven   

Dessa sötnosar slog kullerbyttor när dem gosade med gallret, tyvärr ingen information om ras och uppfödare. Men väldigt söta eller hur? Skulle kunna vara Abbys det här också.


Vackra Ragdolls från S*Ninas Mirakel.


S*Royal Spots, bengaler

Neva Masquerad från S*Alegias   träffade inte på uppfödaren hade varit roligt att prata med henne.



S* Busungarnas, tyvärrr missade jag även ägaren där Susanne. Hade varit roligt att träffa henne då jag ofta är inne och beundrar hennes vackra katter. Loka är en favorit   

  


Sen hade jag och barnen sån tur att vi fick chansen att klappa dessa sötnosar  

Ägarinnan Camilla, var toppentrevlig och stod en lång stund och berättade för oss om dessa katter, som måste jag måste var otroligt söta i verkligheten. Helt annat än att se dem på bild! Att klappa dem kändes ungefär som en varmvattenflaska med ett mockafodral på.   Varmt och lent med andra ord.

Först ut den röda hanen, Lazze. Hennes uppfödning heter S* Kattmillas.


Och den lilla svarta honan, som jag tyvärr inte minns namnet på. Hon var iaf otroligt söt (även om hon visade missnöje i buren).  




   





           




     


  


              

Av Marie - 25 januari 2011 09:03

Först ut det här   Domaren Raymond förklarar varför Lince´s Liris blev BIV ♥♥♥


Domaren Dorte Kaae dömer S*Lince´s Cecina


Domare Dorte Kaae tittar på Liris



Av Marie - 24 januari 2011 09:44

Försök nr. 3.. (explorern har hängt sig 2 ggr och allt jag skrivit har försvunnit)   

Först vill jag tacka alla som gjorde vår (Liris & min) allra första utställning till att bli en sån otroligt rolig erfarenhet! Tusen tack till Kicki och Maya för support och utlåning av burskynken. Maya visade dessutom fram Liris när jag hade Nessa under bedömingen i grupp 9. Hon gjorde ett toppenjobb!
 
Vill även tacka alla trevliga utställare och vackra katter, hjälpsamma funktionärer och dem mycket trevliga domarna. Lotta som hade buren bredvid, fick svara på "en del" frågor   tack för ditt tålamod.


Vi kommer absolut att prova på detta fler gånger, det gav mersmak   Sist men inte minst stort tack till Anna-Karin som följde med mig och agerade fotograf när jag bar katter. Du gjorde ett toppenjobb!
 
Först ut är när Kicki och vi kattungeköpare visar upp Nessas fina kull, vi slutade  förövrigt på en fin 2:a plats, slagen av en mycket fin Ragdoll kull.

Domaren Dorte Kaae som var mycket trevlig och rar och tyckte att alla kattungarna var fina, men mest gillade hon Cecina  

Från vänster: Ingrid med Lince´s Po, Maya med Lince´s Cecina, Vilma med Lince´s Isonzo och jag med Lince´s Liris, längst till höger skymtar uppfödaren Kicki Eriksson     








Först ut var Po-pojken. Domaren tyckte han var en mycket stilig kille.  


Sen var det Cecinas tur, riktigt vacker tjej tyckte domaren. Cecina tycks titta på matte och säga: "Hjälp varför klämmer och känner hon på mig!?"  




  


Sen var det Isonzos tur






Och sist ut Liris tur, alla fyra kattungarna uppförde sig fint och var jätteduktiga!   







Så var det dags igen, grupp 9, vita katter Nessa, Liris och Isonzo. Domare denna gång Raymond Alessandro Sætre, vilken toppendomare! Jag visade upp Nessa, Maya hade Liris (och var superduktig!) och Vilmas mamma visade upp Isonzo.

Nessa gumman, hon får ett cert till och blir bästa avelshona   

 

Isonzo var nästa på tur.

 

Och så var det Liris och Mayas tur        

 

 

Hon slår på stora charmen   

 

 

Och hon blir BIV    och titta vilken fin bedömning (lite svårt att tyda allt).

              

Såhär fina blev burarna   

 

Så hur gick det då på lördagen? Jo Nessa tog ett cert till CAGCIB, oväntat då hon nyss tagit hand om 5 bebisar och inte är i bästa pälskondition. Så det var toppenkul!  Hon blev även BIS, bästa avelshona i kat. 2.   

 

Lilla Liris då, jo hon fick en kanonbedömning av Raymond "Härlig look", "Exellent temperament", "vacker" och vi fick komma hem två kokarder, BIV (där hon slog ut brorsan och mamma) och EX1. Matte är inte lite stolt över min lilla tjej. Hon uppförde sig absolut exemplariskt under bedömingarna.  Bra jobbat lillgumman! Nu är det väl dags för lite bilder  

 

Och så lite blandade bilder   

Kicki, Lince´s var glad såklart :) Här har precis även Lincés Cecina blivit NOM.

 

 

Ingrid och Po-pojken (Isrosens Sibirier)

 

Syster Cecina har glömt borsan Po och låter sig inte imponeras av den gängliga ynglingen   

  

 

Lotta (S*Atoll´s Sibiriska katter) med vackra Lince´s Giorna (Gino) blev BIV.

 

 

 

Matte och Cecina myser..

 

  

Cecina hos lillmatte Maya, titta vilket litet charmtroll!   

 

Eva med vackra S* Laxforsens Dancer, Heidi (Håpes kattuppfödning)

 

Lotta, med ståtliga Flippen. Sista förberedelse inför NOM.

 

  

 

Slutligen några bilder på Cecina, när hon blir bedömd i panelen. Tyvärr så fick hon byta bur, så först skulle hon ha kommit till bordet framför mig. Men sedan blev hon flyttat längst bort i lokalen, och det var så mycket människor som tittade på så det gick inte att flytta efter. Så bilderna är inte de bästa..

 

 

          

Har jag skrivit något alldeles tokigt vem som vann vad, och vad det heter osv hoppas jag att någon rättar mig,  var som sagt min första utställning så jag kan ha blandat ihop något.  Mitt huvud kändes såhär på lördagkväll     


Cecina blev NOM och fick EX1. Po var strykande nära att att bli NOM på lördagen, och blev det på söndagen. Grattis Ingrid och Po! Hur det gick där vet jag inte för jag hade två små killar som blev trötta så vi kunde inte stanna kvar.





Mailar gärna över bilder till er som önskar, men påminn mig gärna.   

Fler bilder kommer inom kort. 

Av Marie - 21 januari 2011 19:21

Nerverna har spökat för matte hela dagen. Nessa är rutinerad och tittar knappt extra på grejerna som står i hallen. Lizzan låg i väskan tidigare idag så hon ville åka på en gång   


Igår kom matte Kicki för att hjälpa till med utställningsbadet. Ja i ärlighetens namn tittade jag bara på Kicki och lillmatte Maya fixade bad och torkning..Tusen, tusen tack!!  Efter att Kicki och Maya åkt hem fotade jag de vackra nybadade tjejerna. Visst blev dem vackra  



Mamma Nessa var inte på något direkt humör att posera för matte, så det blev inte några bra bilder på henne då hon ville sova mest (det vet ju alla tjejer att man blir trött av att snoffsa till sig   )


 


Och så en bild när Liris är nybadad och sitter hos matte Kicki   

     

        

Av Marie - 20 januari 2011 09:53

...vaknar Liris & Nessa och börjar busa så det går högt och lågt  Tilläggas bör väl att vi åtminstone försöker sova i rummet under som är vårt sovrum.


Precis innan jag fick fram kameran så gjorde båda två meterhöga hopp i hallen och ner mot trappan   

 Det här är anledningen till att tjejerna sover i varsin del av huset nattetid  



Och så några bilder, lite oskarpa   




        


Presentation


Hej & varmt välkommen in till vårt lilla krypin. Den här bloggen var tänkt att handla om våra Sibiriska katter. Men med tiden har även den tvåbenta delen av familjen fått vara med på ett hörn :)
Välkomna in, och lämna gärna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Min gästbok


Skapa flashcards